Subject: History of the documentary in Spain

PhD in Law from the Autonomous University of Barcelona (1980), has worked as a visiting researcher at the Massachusetts Institute of Technology (1971-72) and has been a professor of Film History at the University of Southern California (Los Angeles) and the California Institute of Technology (Pasadena) (1975-77), in addition to Venice International University (Italy, September-December 1998) and founder and director of the Cervantes Institute in Rome (1994-95). He is now Professor Emeritus of Audiovisual Communication at the Faculty of Communication Sciences of the Autonomous University of Barcelona (since 1983), of which he has also been Dean (1987-88). He has been president of the Spanish Association of Cinema Historians (1990-95) and of the Collegiate Association of Writers of Catalonia, he is a member of the Association Française pour la Recherche sur l’ Histoire du Cinéma, corresponding member of the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando, of the Spanish Academy of Cinematographic Arts and Sciences, the Societat Catalana de Comunicació, the Patronato del Teatre Lliure de Barcelona, the New York Academy of Sciences, the American Association for the Advancement of Science and the Honorary Committee of the International Association for Visual Semiotics. Founding member of the School of Communication and Design Eina (Barcelona) in 1967 and of the Institut del Cinema Català in 1975. Medal of the Polytechnic University of Valencia in 1986, jury of the San Sebastian, Huelva and Valladolid Film Festivals, Venice Biennale in 1986 and chairman of the jury of the Mar del Plata Festival in 2005, Official of the Ordre des Palmes Académiques (France, 1994), professor honoris causa at the University of Lima (1995) and medal of the Spanish Association of Cinema Historians (2004).

PUBLISHED BOOKS: La televisión (1965), Historia del cine (1969), Godard polémico (1969), La novela criminal (1970), El lenguaje de los comics (1972), Mensajes icónicos en la cultura de masas (1974), Cine contemporáneo (1974), Literatura de la imagen (1974), Homenaje a King Kong (1974), Un cine para el cadalso. 40 años de censura cinematográfica en España (1975, in collaboration with Domènec Font, Prize of the Circle of Cinematographic Writers), El cine español en el exilio 1936-1939 (1976), Cien años de cine (Prize of the week of de Cinema Book in Santanderde, 1976), “Raza”: un ensueño del general Franco (1977), El cine sonoro en la II República (1977), Comunicación y cultura de masas (1977), Las raíces del miedo. Antropología del cine de terror (1979, in collaboration with Joan Prat), Carlos Saura (1979), El ferrocarril en el cine (1980), La censura: función política y ordenamiento jurídico bajo el franquismo (1981), La guerra de España en la pantalla. De la propaganda a la historia (1986), El simio informatizado (Fundesco Award, 1987), La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea (1987), La caza de brujas en Hollywood (1987), El discurso del comic (1988, in collaboration with Luis Gasca), Los cómics en Hollywood. Una mitología del siglo XX (1988, in collaboration with Javier Coma), La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas (1989), Melodrama. El placer de llorar (1991), Espejo de fantasmas. De John Travolta a Indiana Jones (1993), Benito Perojo. Pionerismo y supervivencia (Prize film-history in Spain, 1994; Prize Jean Mitry in France, 1995), Del bisonte a la realidad virtual. La escena y el laberinto (1996, Finalist for the National Essay Prize), Medios icónicos de masas (1997), Viaje de ida (1997), Proyector de luna. La Generación del 27 y el cine (1999), El Eros electrónico (2000), Máscaras de la ficción (2002), Val del Omar, cinemista (2004), Patologías de la imagen (2004, Ciudad de Barcelona Essay Prize), La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas (2005, revised and expanded reissue), y Los años rojos de Luis Buñuel (2009), in collaboration with Paul Hammond.

ARGUMENTIST AND SCREENWRITER OF FILM AND TELEVISION, with the following titles: Brillante porvenir (1964) by Vicente Aranda, Mañana será otro día (1966), España otra vez (1968), Un invierno en Mallorca (1969), La vieja memoria (1977, International Federation of Film Critics’ Prize), La campanada (1979), Dragon Rapide (1986) y El llarg hivern/El largo invierno (1991, prize of Generalitat de Catalunya), and Niños de Rusia (2001) the eight films by Jaime Camino, Raza, el espíritu de Franco (1977) by Gonzalo Herralde, Ensalada Baudelaire (1978) by Leopoldo Pomés and Espérame en el cielo (1987) by Antonio Mercero. For Televisión Española, he has worked in the series Los años vividos (scriptwriter: Ondas Award, 1991), Colón y la era de los discoverencias (scriptwriter: Ondas Award, 1991), Colón y la era los descubrimientos (executive producer and co-scriptwriter: seven chapters, 1990-92), Amar el cine (scriptwriter: 1994), Sombras y luces (scriptwriter: 1995) and El ojo y la palabra. La Generación del 27 y el cine (directing and screenplay: six chapters, 2001).